PlusDansrecensie

Dansvoorstelling over hongeren naar lichamelijk contact

In hun voorstelling Wasted Skin zetten choreografen Uri Ivgi en Johan Greben het onderwerp huidhonger opnieuw op de agenda.

Fritz De Jong
Wasted Skin door Ivgi&Greben. Beeld Paul Sixta
Wasted Skin door Ivgi&Greben.Beeld Paul Sixta

Aan het begin van de coronacrisis, toen handenschudden en sociale contacten in de ban werden gedaan en Nederland zich terugtrok in de huiselijke cocon, dook regelmatig het begrip ‘huidhonger’ op. De hiermee beschreven hunkering naar fysiek contact hield ook de danswereld bezig. In video’s en streams vroegen dansmakers zich af wat het langdurig wegvallen van aanrakingen zou betekenen. Niet alleen voor de beroepspraktijk, maar ook in het algemeen, voor het welzijn van lichaam en geest.

Naarmate de lockdowns elkaar opvolgden, verschoof de maatschappelijke discussie naar zaken als wappiedom, QR-codes en virusvarianten. Over huidhonger hoorden we steeds minder. In hun voorstelling Wasted Skin zetten choreografen Uri Ivgi en Johan Greben het onderwerp opnieuw op de agenda.

Kluwen danserslijven

Ivgi & Greben brengen zeven dansers in stelling om in een afwisseling van solo’s, duetten en ensemblewerk een contrast neer te zetten tussen isolement en gemeenschapszin. Dat isolement krijgt regelmatig de vorm van een amechtig schokschouderen, terwijl de gemeenschappelijkheid vorm krijgt in tableaus waarin armen en benen zich vastklampen aan een kluwen danserslijven. De bewegingstaal is helder, en het jonge ensemble komt betrokken over. Zowel de choreografie als de door percussie gedreven muziek van Tom Parkinson onderscheidt zich door ambachtelijke efficiëntie. Het enige wat ontbreekt is een element van verrassing. De interpretatie van bewegingen en mimiek is vrijwel steeds eenduidig, en perioden van spanning en conflict lossen steevast op in een harmonieuze rusttoestand.

Dezelfde kritiek kon je ook al hebben op de vrije voorstellingen We are in Trouble en De Voorlopers en op de eerste voorstelling voor hun door Friese subsidie geschraagde gezelschap, Nice To Meet You. Het Israëlisch-Nederlandse choreografenduo staat garant voor toegankelijke moderne dans. Gezien de goedgevulde agenda van het Leeuwarder gezelschap blijkt daar behoorlijk wat publiek voor te zijn. Dat de beroepsmatige danskijker het allemaal wat minder spannend vindt: jammer dan.

Dans

Wasted Skin

Door Ivgi & Greben