PlusInterview

Cabaretduo Grof Geschud ging uit elkaar, maar maakte toch een nieuwe voorstelling – over de breuk

Het romantische cabaret van Grof Geschud leek ten dode opgeschreven toen de acteurs uit elkaar gingen. Toch kwam er een tweede voorstelling, Broeden, waarin de exen hun breuk analyseren: ‘Hoe meer pijn het doet, hoe interessanter het wordt.’

Mike Peek
Cabaretiers Myrthe van Velden en Lander Severins analyseren in de nieuwe voorstelling ‘Broeden’ hun relatiebreuk. Beeld Jaap Joris Vens
Cabaretiers Myrthe van Velden en Lander Severins analyseren in de nieuwe voorstelling ‘Broeden’ hun relatiebreuk.Beeld Jaap Joris Vens

Er staat een Vlaamse man op het vliegveld met een veel te dure ballon. Hij heeft zijn Nederlandse vriendin zes weken moeten missen. Als ze de gate uitloopt, is voor hem direct duidelijk dat haar liefde is bekoeld. Toch gaan ze samen verder.

Die man is Lander Severins. De vrouw heet Myrthe van Velden. Samen vormen ze het cabaretduo Grof Geschud, dat vorig jaar als jongste act ooit werd genomineerd voor de Neerlands Hoop. De voorstelling Lijmen ging over hun symbiotische liefde. De scheurtjes die daarin al zichtbaar waren, deden hun relatie 732 dagen na de hereniging op het vliegveld alsnog de das om. De tournee daarentegen liep gewoon door.

Severins: “We hebben elkaar drie maanden niet gezien. De eerste keer was toen we Lijmen weer moesten spelen. Dat was awkward, maar het werd een goeie avond. Daarna dachten we: dan kunnen we ook een tweede voorstelling maken.”

Exen in de zaal

Van Velden: “Over de breuk. Janne Desmet, één van onze twee regisseurs, zei dat we er misschien te vroeg aan begonnen zijn. Je moet iets verwerken voor je er materiaal van kunt maken. Ik ben blij met wat Broeden is geworden, maar het proces was heel heftig. We moesten wroeten in open wonden.”

Severins: “De voorstelling gaat over de verstandhouding tussen exen. En dat je als vrienden uit een relatie kunt komen. Na afloop horen we vaak: ik wou dat ik dit kon met mijn ex. Of: eindelijk zie ik eens dat het kan.”

Van Velden: “We hebben zelfs exen samen in de zaal gehad. Dat is superleuk. Het hangt natuurlijk af van hoe je uit elkaar gaat, maar ik vind het absurd dat je jarenlang alles met elkaar deelt en de ander vervolgens uit je leven bant.”

Als een sukkel op het vliegveld

De belangrijkste voorbeelden van Grof Geschud zijn het vroegere duo Schudden en Kommil Foo van de Vlaamse broers Raf en Mich Walschaerts. Toneelmatig cabaret dus, waarin ruimte is voor veel verschillende emoties.

Severins: “Mich vergelijkt een Kommil Foo-voorstelling met de gesprekken na een begrafenis. Je haalt herinneringen op en daar wordt om gelachen, maar het gaat in eerste instantie om de pijn die eronder zit.”

Van Velden: “Noël van Santen van Schudden kwam kijken en zei: veel cabaretiers gaan puur voor de lach. Jullie gaan voor ontroering en romantiek, waarbij de route soms de lach is.”

Severins: “Alle kunstenaars die ons inspireren plaatsen de maker boven de mens. De mens wil zichzelf pijn besparen. Maar hoe meer pijn het doet, hoe interessanter het wordt. Ik vond het heus niet leuk om te delen dat ik als een sukkel op het vliegveld stond met die ballon, maar iedereen kent dat gevoel. Het maakt ons verhaal universeler.”

Verlatingsangst

In de twee voorstellingen die Grof Geschud tot nu toe maakte, speelt verlatingsangst een belangrijke rol. Die is door de breuk alleen maar urgenter geworden.

Van Velden: “In verlaten worden zit altijd een afwijzing. Ik vind dat moeilijk. Als ik zelf iemand verlaat, voelt dat ook alsof ik afwijs. Dat gun ik die ander niet, waardoor ik me schuldig ga voelen. Daarom heeft het bij ons misschien ook zo lang geduurd.”

Severins: “Het is niet gezond, maar ik voel pas eigenwaarde als ik voor een ander mag zorgen. Ik vind het in een relatie bijvoorbeeld heerlijk om ‘s ochtends een ontbijtje te maken voor mijn lief. Maar als diegene moet werken, trek ik geeneens kleren aan. Dat lukt me gewoon niet.”

Van Velden: “Dan is het helemaal heftig als je afgewezen wordt.”

Severins: “Ja Myrthe, dat klopt.”

Van Velden: “Haha, had je dat niet wat eerder kunnen zeggen?”

In het gezicht slaan

Severins: “Toen Myrthe over de toekomst van Grof Geschud twijfelde, riep ik: nee, ze mag niet óók de stekker uit ons duo trekken! Heel manipulatief natuurlijk. Minou Bosua, onze andere regisseur, zei: ‘Dit kun je echt niet doen, die vrouw heeft er al twee jaar over gedaan om jou privé te verlaten’.”

Van Velden: “Minou is een soort relatietherapeute voor ons. Ik had het gevoel dat ik wel door móest gaan omdat we net succes kregen. Maar het maken van Broeden was zo intens dat ik niet wist of ik zin had om straks een derde te maken. Minou gaf me alle ruimte om te twijfelen. Daardoor kon ik zelf kon besluiten om ja te zeggen. Tegen de fijne én de moeilijke momenten.”

Severins: “We zijn soulmates. Minou zegt het mooi: je moet onder tafel elkaars hand vasthouden, zodat je de ander boven tafel in het gezicht kunt slaan.”

Broeden is 18 en 19 mei te zien in Theater Bellevue, 20:00 uur. Meer info: theaterbellevue.nl.

Meer over