Stacey Smith: ‘De festivals die ik eerder organiseerde deden één genre: improvisatie óf sketches óf stand-up. Wij doen alles, en ook nog eens met mensen uit diverse landen.’

Plus

Boom Chicago presenteert festival met comedy uit alle windstreken

Stacey Smith: ‘De festivals die ik eerder organiseerde deden één genre: improvisatie óf sketches óf stand-up. Wij doen alles, en ook nog eens met mensen uit diverse landen.’Beeld Sophie Saddington

Tijdens het Boom Chicago Comedy Festival zijn van 7 tot en met 17 juli comedians van over de hele wereld en in elk denkbaar genre te zien. Artistiek leider Stacey Smith produceert en treedt ook zelf op. ‘Europese comedy is veel theatraler dan Amerikaanse.’

Mike Peek

Noem het woord ‘improv’ en de uit New York afkomstige Stacey Smith begint te stuiteren op haar stoel. Ze maakte mensen aan het lachen op cruiseschepen, was onderdeel van het befaamde improvisatiegezelschap The Second City en gaf workshops over de hele wereld. Sinds tweeënhalf jaar is Smith werkzaam bij Boom Chicago.

“Ik ervaar pure vreugde als ik improviseer. Tijdens die twee uur zegt iedereen ja op elk idee dat ik heb en ga ik zelf mee in elk idee van anderen. Het is fijn dat iedere show nieuw is. We zeggen altijd: vanavond is de première én de dernière van deze specifieke voorstelling. Omdat je het samen met de zaal doet, moet je ook iedere seconde aanwezig zijn. In het begin was het wel wennen bij Boom, omdat Nederlanders anders zijn dan Amerikanen. Veel afwachtender. Dan dacht ik: waarom reageren al die Saskia’s op de eerste rij niet?!”

Voor ze naar Amsterdam verhuisde, produceerde Smith al veel festivals op verschillende plekken. “De meeste comedians houden niet van organiseren, maar ik wel. Waarschijnlijk omdat ik een controlfreak ben. Ik vind het heerlijk om een programma samen te stellen en verschillende stemmen een podium te geven. Dus toen ik hier kwam, zei ik direct: zou het niet leuk zijn om een nieuw festival te beginnen? Dat wilde Boom wel. Ze waren al op zoek naar iets groots, een evenement waar mensen na de coronacrisis bij elkaar konden komen.”

Breed beeld van comedy

Smith staat inmiddels aan het hoofd van de Boom Chicago Academy, die geïnteresseerden de fijne kneepjes van het improv-vak leert. Ook voor hen biedt het festival kansen. “We brengen artiesten van over de hele wereld samen, zodat onze studenten allerlei soorten comedy kunnen ervaren.”

Het Boom Chicago Comedy Festival is daarmee tamelijk uniek. “De festivals die ik eerder produceerde, concentreerden zich op één genre: óf improvisatie óf sketches óf stand-up. Wij doen het allemaal en dan ook nog met mensen uit allerlei verschillende landen. Daardoor krijg je een heel breed beeld van comedy. In Italiaanse improv worden de acteurs bijvoorbeeld in elke scène verliefd op elkaar, terwijl dat in Duitsland eerder het tegenovergestelde is. Europese comedy is ook veel theatraler dan Amerikaanse. Daar gaat het erom hoe je het publiek zo snel mogelijk aan het lachen krijgt. De weg ernaartoe is minder belangrijk.”

De eerste editie, vorig jaar, bleek door de covidbeperkingen nog lastig te organiseren. “Twee weken van tevoren wisten we nog niet wie er wel en niet zouden komen. De nadruk lag daardoor ook meer op stand-up, omdat het makkelijker was om één iemand over te vliegen dan een improvgroep van tien mensen. Dat is dit jaar gelukkig iets eenvoudiger. Daardoor kunnen we dichter bij ons ideaal komen: een kruising tussen comedy en fringe, met een programmering die heel divers en inclusief is. We hebben queer comedy, maar ook Fern Brady, een hilarische Schotse stand-upper die er tijdens de coronacrisis achterkwam dat ze autistisch is. Boom heeft een improvcursus die tieners met autisme helpt om het onverwachte te omarmen, dus dat past goed bij ons.”

Musical Improv Spectacular

Smith is zelf vooral verzot op muzikale improv. “Daar ben ik mee opgegroeid. Toen ik negen jaar was, stond ik al in musicals. Muziek is een universele taal, die het mij makkelijker maakte om te reizen met mijn eigen show Stacejam, waarin ik aan de hand van één woord een hele voorstelling bij elkaar zing. Het is enorm bevredigend om mensen mee te nemen in je hoofd en met liedjes kun je allerlei verschillende emoties tegelijk overbrengen.”

Tijdens het festival treedt Smith zelf onder andere op in een van de belangrijkste onderdelen: Musical Improv Spectacular. “We hebben vier gasten, Aaf Brandt Corstius, Jörgen Raymann, Ted Lasso-acteur Brendan Hunt en stand-upcomedian Josh Johnson. Zij zijn de verteller in de voorstelling. Ze mogen van tevoren verhalen voorbereiden of het publiek vragen laten stellen. Mijn collega’s en ik improviseren vervolgens gezongen scènes op basis van hun anekdotes, sentimenten of standpunten. Ze zijn dus voor één avond de ster in hun eigen musical. How cool is that?

Hoogtepunten uit de programmering

Comedy Storytelling Show: Vier verhalenvertellers bieden een soort kruising tussen Nederlands cabaret en podcasts als The Moth en Echt gebeurd. Met Holly Souchak, Suchandrika Chakrabarti, Jack Blankenship, en Hilliary Begley. (8 juli)

Magic Tom & Yuri: Een absurdistisch Nederlands duo dat theatrale punk combineert met goocheltrucs, muziek, dans en comedy. (11 juli)

Josh Johnson: Deze comedian is niet alleen te zien in Musical Improv Spectacular, maar ook met een eigen stand-up set. Johnson schrijft voor The Daily Show with Trevor Noah en heeft tientallen miljoenen hits op YouTube. (13 juli)

What Can’t She Do?: ‘Feministische variétéshow’ met Lu in Luland, een influencer die zich omschrijft als ‘vibratoradvocaat’ en leider van de zelfliefde-revolutie. (14 juli)

Arjen Lubach & Op Sterk Water: Vorig jaar voegde Arjen Lubach zich eindelijk weer eens bij zijn oude improvisatiegroep Op Sterk Water. Dat smaakte naar meer, dus doen ze het in 2022 nog eens dunnetjes over. (17 juli)

Meer over