Boekenweek staat na 80 jaar nog als een huis

De Boekenweek beleeft zaterdag zijn tachtigste editie. Het literaire feestje werd in de jaren dertig in het leven geroepen door de vrees dat mensen met de komst van de radio minder zouden gaan lezen. Anno 2015 is de Boekenweek, georganiseerd door de stichting CPNB, nog steeds bedoeld om Nederlanders aan het lezen te krijgen.

Schrijver van het boekenweekgeschenk, Dimitri Verhulst op de presentatie van de plannen voor de 80ste Boekenweek. Beeld anp
Schrijver van het boekenweekgeschenk, Dimitri Verhulst op de presentatie van de plannen voor de 80ste Boekenweek.Beeld anp

'Het is het grootste en belangrijkste evenement van het jaar', zegt directeur Michael van Everdingen van de Koninklijke Boekverkopersbond, waar zo'n 1100 boekhandelaren bij zijn aangesloten. 'Voor klanten is het een extra impuls om een bezoek te brengen aan boekwinkels. Er worden extra boeken gekocht.'

De boekhandels van Bruna zetten er met hun publiciteit fors op in. 'Grosso modo verkopen we tijdens de Boekenweek vijftig procent meer boeken dan tijdens een gewone week', verklaart directeur Fred Zeegers. Het jaarlijkse thema, dit keer 'waanzin', biedt volgens hem veel ruimte voor een eigen invulling. 'Je kunt er zelf allerlei auteurs en titels onder scharen.'

Traditie
Zeegers ziet wel graag dat de Boekenweek met nieuwe dingen komt. 'Klanten veranderen, dus je moet telkens verrassen. Samen met uitgevers willen we er meer energie in steken. Je kunt er bijvoorbeeld aan denken om beginnende schrijvers een podium te bieden.'

De Boekverkopersbond noemt het een 'traditie die je niet moet veranderen'. Van Everdingen. 'Het Boekenbal waarmee de Boekenweek wordt geopend mag geen feestje worden met rondhossende BN'ers. Het moet iets exclusiefs zijn, waar je graag bij wilt horen.'

Vitaal
Het literaire evenement is een lichtpunt op de boekenmarkt, die het al een paar jaar moeilijk heeft. Afgelopen jaar daalde de omzet van algemene boeken met 7,3 procent. Van Everdingen: 'Je moet het wel relativeren. De hele detailhandel heeft het moeilijk. Boekhandels die uniek weten te zijn in de ogen van de consument, blijven vitaal en hebben een goede toekomst.'

Als voorbeeld noemt hij een zaak in Laren, die de winkel in het weekend anders inricht. 'In het weekend bleken vaak mannen te komen, die willen boeken vinden. Doordeweeks kwamen vooral vrouwen, die willen meestal meer dwalen en verdwalen tussen de boeken. Dat vereist een flexibele winkelinrichting.'

Bruna-directeur Zeegers meent dat winkels stand houden als ze duidelijke keuzes maken. 'We worden verwend met prachtige titels, maar je moet niet proberen het héle assortiment in je winkel te hebben. Licht er thema's uit en organiseer er evenementen bij. Less is more.'

Meer over