PlusTheaterrecensie

‘Bloodscent’ van Gavin-Viano: Hoe een seksueel jeugdtrauma nabeeft in een leven

In de voorstelling Bloodscent van Gavin-Viano gaat een vrouw de confrontatie aan met een trauma uit haar jeugd. En ook in dit stuk zoekt de theatermaker een netelig onderwerp met begeestering op.

Elise van Dam
Hoofdrolspeelster Princess Isatu Hassan Bangura in ‘Bloodscent’. Beeld Bas de Brouwer
Hoofdrolspeelster Princess Isatu Hassan Bangura in ‘Bloodscent’.Beeld Bas de Brouwer

Na de Liberiaanse burgeroorlog in zijn eerste afstudeervoorstelling A Plastic State of Mind en de HIV-preventiepil PrEP in zijn tweede afstudeervoorstelling Ach mijn wederhelft behandelt Gavin-Viano (voor zijn artiestennaam laat hij zijn achternaam Fabri weg) in Bloodscent een seksueel jeugdtrauma en de manier waarop dat nabeeft in een leven.

Hoofdpersoon in het Engels gesproken Bloodscent is Jennely (gespeeld door Princess Isatu Hassan Bangura), die ons uitnodigt terug te denken aan de tijd waarin we 11 jaar waren. Een leeftijd die voor haar beladen is, maar daar danst ze aanvankelijk behendig omheen.

Spirituele voorouders

Tot ongenoegen van haar drie spirituele voorouders die zo nu en dan naar voren treden om haar aan te sporen de pijn uit haar verleden onder ogen te komen. Maar Jennely haalt liever herinneringen op aan ruzies op het schoolplein en middagen in het winkelcentrum.

Tamagotchi’s en smurfijsjes. De Spice Girls. En dan vooral die ene Spice Girl waarin ze zichzelf zag: Melanie Brown. Maar achter haar hangen witte doeken als spoken van het verleden en het trauma breekt uiteindelijk door de suikerzoete herinneringen heen.

Seksueel geladen exorcisme

En wanneer dat gebeurt, levert dat een aantal naar de strot grijpende scènes op. Zoals een in bloedrood licht gedrenkte monoloog over het roofdier dat Jennely opjaagde, gebracht als seksueel geladen exorcisme.

Op een niet helemaal geslaagd segment na, waarin Bloodscent even transformeert tot een talkshow, heeft Gavin-Viano een strakke grip op de vorm, die voorzien van een sterk licht- en geluidsontwerp tegelijk talig en fysiek is, beeldend en muzikaal, poëtisch en brutaal.

En dat alles komt terug in de dynamische performance van hoofdrolspeelster Princess Isatu Hassan Bangura. Waar we geneigd zijn heling te beschouwen in termen van zachtheid en een innerlijke reis, toont zij dat dat proces ook woest, getergd en extatisch kan zijn.

Bloodscent

Door Gavin-Viano, Frascati Producties

Gezien 18/6, Frascati

Aldaar t/m 25/6

Meer over