Arbitrage toont Richard Gere als eendimensionale klootzak ***

De wereld draait om vijf dingen, aldus Robert Miller (Richard Gere): 'M, O, N, E, Y.' En hij kan het weten, als hedgefondstycoon die aan de rand van de financiële afgrond staat. Miller heeft met de boeken geknoeid om zijn illegale handelspraktijken te verduisteren, maar nu de verkoop van zijn bedrijf aan een zijden draadje hangt, dreigt de fraude aan het licht te komen.

Mike Peek
Voor Robert Miller (Richard Gere) is bedrog - ook van zijn echtgenote, gespeeld door Susan Sarandon - zijn tweede natuur. Beeld
Voor Robert Miller (Richard Gere) is bedrog - ook van zijn echtgenote, gespeeld door Susan Sarandon - zijn tweede natuur.

Tot overmaat van ramp raakt hij ook nog eens betrokken bij een dodelijk ongeluk. Met de politie op zijn hielen probeert Miller zichzelf te redden.
Laat het gerust aan Richard Gere over een gladde zakenman te spelen, zo'n type dat glashard beweert dat familie het belangrijkste is, terwijl alleen geld hem écht aan het hart gaat. De rol past hem net zo goed als de bijbehorende maatpakken.

Debuterend regisseur Nicholas Jarecki speelt echter hoog spel door van Miller een eendimensionale klootzak te maken. Iemand die liefdadigheid beschouwt als pr en zijn vrouw Ellen (Susan Sarandon) continu bedriegt. Als dochter en zakenpartner Brooke (Brit Marling) de fraude heeft ontdekt, confronteert ze hem met de risico's die hij nam. Ook al wist ze er niets van, toch zal de politie haar als financiële topvrouw zeker arresteren. Kan zelfs dát hem niets schelen?

Miller is een marionet in het inktzwarte beeld dat Jarecki van de financiële wereld schetst. Zijn lot laat je ondanks Geres charmes volslagen koud. De spanning moet dan ook van de subplots komen.

Jimmy (Nate Parker) is de zwarte jongen die Miller helpt ongezien weg te komen bij het ongeluk, Michael Bryer (Tim Roth) de onverzettelijke rechercheur die via Jimmy de rich asshole Miller probeert neer te halen.

Arbitrage vertelt weinig nieuws, maar de tragiek van het grote geld ontvouwt zich wel op prettig onnadrukkelijke wijze. Alles en iedereen gaat kapot. En niemand die het laat merken.

Meer over