PlusTv-recensie

Alicia Vikander als rustpunt in een hectische Irma Vep

Na zijn filmversie uit 1996 maakt de Franse regisseur Olivier Assayas opnieuw een versie van Irma Vep, nu als serie. Het levert weer een chaotisch kijkje achter de schermen van een grote productie op.

Andre Nientied
Alicia Vikander in Irma Vep. Beeld Carole Bethuel
Alicia Vikander in Irma Vep.Beeld Carole Bethuel

De Franse regisseur Olivier Assayas maakte in 1996 de film Irma Vep, waarin de Chinese steractrice Maggie Cheung naar Frankrijk afreist om de hoofdrol te spelen in een remake van de Franse klassieker Les Vampires uit 1915. Die zeven uur durende filmserie draait niet om bloedzuigers, maar om een genootschap van misdadigers dat vooral ’s nachts opereert, vandaar ‘vampiers’. Hun muze was de danseres Irma Vep – niet toevallig een anagram van ‘vampire’.

Ruim 25 jaar later heeft Assayas opnieuw een project met de naam Irma Vep afgeleverd. Dit keer betreft het een achtdelige HBO-serie waarin Oscarwinnares Alicia Vikander (The Danish Girl, Tomb Raider) de rol speelt van Mira, een superster die naar Frankrijk afreist om de rol van Irma Vep te spelen. Mira, dat weer een anagram is van Irma, is ook in Parijs om promotie te doen voor haar laatste film Doomsday, een sf-actiefilm waar ze geen hoge dunk van heeft. ‘Ik ben het beu een superheld te spelen. Ik heb geen kassucces nodig, ik heb een goede film nodig,’ zegt ze tegen haar assistente Regina. Desondanks slaat ze zich professioneel door de plichtplegingen van het groepsinterview met journalisten en de première met om selfies schreeuwende fans heen.

Neurotische driftkikker

Mira verheugt zich op haar volgende project, Irma Vep dus, waarvoor ze tot verbazing van een arrogante Franse filmjournalist de originele filmserie Les Vampires uit 1915 wel drie keer heeft gezien. Maar net als in Assayas’ filmversie uit 1996 gaat zijn remake Irma Vep vooral over de moeizame making-of van de remake van Les Vampires. Zo is regisseur René Vidal in de serie een neurotische driftkikker die antidepressiva slikt omdat hij niet goed met mensen kan omgaan, wat best lastig is op een drukbevolkte set. Hij heeft ook te stellen met zijn ijdele mannelijke hoofdrolspeler Edmond Lagrange, die voortdurend vraagt wat de motivatie van zijn personage is en smeekt om een seksscène met zijn tegenspeelster.

Eigenlijk is Mira, als grootste ster van het veelgeplaagde project, nog degene met de minste divaneigingen. Het is haar assistente die klaagt over een te kleine hotelsuite, niet Mira. En als ze nogal intimiderend wordt benaderd door haar ex Laurie geeft ze zich niet snel gewonnen en reageert ze nuchter op diens speldenprikken. Vikanders achtergrond als danseres komt dankbaar van pas in de fraaie scènes waarin Mira als Irma Vep, gekleed in een nauwsluitende zwarte catsuit, zich katachtig door een gebouw beweegt, als een voorouder van Catwoman.

Fraai gestileerd rustpunt

De filmscènes die in 1915 spelen – de film die in de serie wordt gedraaid – vormen sowieso een fraai gestileerd rustpunt te midden van de hectiek van de opnames. Films en series over het draaien van een film gaan doorgaans over de chaos rond het te maken project, maar Irma Vep doet er nog een typisch Franse schep bovenop, wat nogal vermoeiend werkt. Aardig zijn de knipogen naar andere producties. Zo klagen de figuranten dat ze op de set van de Netflixserie Emily in Paris betere catering hadden.

Te midden van alle stereotiepe Franse druktemakers is Alicia Vikander als Mira het meest gelaagde en dus meest interessante personage en daarmee de voornaamste reden om het achtdelige Irma Vep uit te kijken. Dan kwam Assayas in 1996 met zijn iets meer dan anderhalf uur durende filmversie, ook te zien op HBO Max, sneller ter zake.

Irma Vep (Drama)

Regie: Olivier Assayas
Met: Alicia Vikander, Vincent Macaigne, Vincent Lacoste, Adria Arjona
Te zien op: HBO Max, 8 delen

Meer over