PlusFilmrecensie

Al het lijden van Peru past niet in Canción sin nombre

Roosje van der Kamp
null Beeld

Verdriet sijpelt door elke scène in het neorealistische drama Canción sin nombre. We zijn in het Andesgebergte van Peru, 1988. De film toont op verbluffende wijze de ontberingen van Georgina, een hoogzwangere ­inheemse vrouw die wordt bedrogen door mensenhandelaren en aan haar lot wordt overgelaten door een onverschillige bureaucratie.

Met zijn minimaal belichte, zwart-witte cinematografie bevat Canción sin nombre enkele van de adembenemendste beelden van de recente cinema. Er is een terugkerend Sisyphiaans beeldmotief van Georgina die langzaam een steile, verlaten berg beklimt of afdaalt – soms alleen, soms met haar man.

In een andere scène heeft Georgina weeën en gaat ze langzaam een trap op, de ene pijnlijke voet voor de andere. We zien de worsteling op haar gezicht. Nog een paar stappen en ze zal boven aan de trap zijn gekomen. Lijkt het. Want dan kantelt de camera langzaam omhoog om de rondingen van de trappen te laten zien die ze nog moet beklimmen.

Canción sin nombre wordt alleen gehinderd door zijn eigen ambitie. Niet in zijn adembenemende verbeelding van verlies of zijn visueel opvallende stijl (een vierkante beeldverhouding met afgeronde hoeken, alsof we de film op een oude tv bekijken), maar door zijn plot, dat elk deel van Peru’s lijden in één film lijkt te willen vangen.

De twee nevenverhalen – over haar gedesillusioneerde echtgenoot die zich aansluit bij de guerrillastrijders, en over een journalist die zijn homoseksualiteit moet verbergen – voelen onderontwikkeld aan en leiden, naarmate ze meer en meer schermtijd in beslag nemen, de aandacht af van het hoofdverhaal.

Niet dat deze zijweggetjes helemaal geen waarde hebben. Ze vangen, elk op een andere manier, het verdriet waarmee Peru te maken heeft. Maar de drie verhalen die in deze film ­verweven worden, hadden allemaal hun eigen film verdiend. Regisseur Melina León, die met Canción sin nombre haar debuut maakt, heeft daar zeker het talent voor.

Canción sin nombre

Regie Melina León
Met Pamela Mendoza, Tommy Párraga, Lucio Rojas, Maykol Hernández
Te zien in De Uitkijk, Eye, Rialto De Pijp, Rialto VU

Meer over