After Life – dat een serie over depressieve mensen en losers zo geestig en opbeurend kan zijn

Het derde seizoen van After Life, de tragische televisiekomedie van Ricky Gervais, is zowel geruststellend als teleurstellend. Aan de opzet is niets veranderd, maar wie hoopte op nieuwe ontwikkelingen in het leven van weduwnaar Tony, komt bedrogen uit.

Ab Zagt

Meer van hetzelfde klinkt meestal negatief. Het ruikt naar luiheid van de makers die op zeker willen spelen. Maar ja, als de formule nog steeds werkt, zullen de bewonderaars daar toch vrede mee hebben.

After Life blijft een wonderbaarlijk fenomeen. Dat een serie over depressieve mensen en losers zowel geestig als opbeurend kan zijn, is een prestatie van jewelste. Gervais draaft weer op als Tony die na het overlijden van zijn vrouw niemand in zijn omgeving spaart met zijn cynische en goudeerlijke observaties en, als je zijn alcoholconsumptie in aanmerking neemt, eigenlijk bezig is met een langgerekte zelfmoordpoging.

Tony werkt als journalist nog steeds voor het plaatselijke huis-aan-huisblad. Zijn artikelen zijn meestal korte interviews met aparte inwoners, zoals deze keer een echtpaar dat blijmoedig vertelt over hun swingersclub of een waarzegster die hitsige doktersromans schrijft. Tony en zijn vaste fotograaf die telkens een enkel kiekje maakt met zijn vakantiecameraatje, horen de verhalen met stijgende verbijstering aan.

Vrijwel elke aflevering begint met een privé-opname van Tony en zijn vrouw in gelukkiger tijden als bewijs van hun speciale liefde. De beelden brengen Tony voortdurend in een melancholieke stemming die hij met drank probeert te blussen. Nog steeds gaat hij om met min of meer een vriendin, de verzorgster uit het bejaardentehuis van zijn vader, maar zij is kansloos met haar pogingen om de relatie een serieuze wending te geven.

Hardvochtig

Gervais laat de vaste dorpsgenoten opdraven, zoals de postbode die depressief wordt van zijn prille verhouding met de plaatselijke prostituee of de leden van de redactie die een nieuwe stagiair verwelkomen, een meisje met een zeer beperkte woordenschat. De kracht van After Life schuilt niet direct in de grove humor die Gervais zichzelf en enkele mensen in zijn omgeving bezigen. Het bijzondere van de serie blijven de tedere momenten die zich vooral bij het graf van zijn vrouw afspelen.

Die rouwverwerking is de essentie van wat Gervais voor ogen staat. Het nieuwe seizoen biedt lotgenoten nog meer troost dan de voorafgaande. het antwoord op de vraag of Tony wel de hardvochtige botterik is die hij pretendeert te zijn, zit in de laatste aflevering.

After Life

Comedy
Regie: Ricky Gervais