A Perfectly Normal Family: een eerlijke schets van ouder versus kind

A Perfectly Normal Family, van de Deense filmmaker Malou Reymann, is een eerlijke schets van het continue, soms struikelende maar altijd liefdevolle proces van je tot elkaar verhouden als ouder en kind.

Emma en haar vader, die nu door het leven gaat als vrouw, in A Perfectly Normal Family.

Ze hebben net de pizza’s verdeeld als de mededeling op tafel wordt gegooid: “Papa wil een vrouw worden.” De Deense filmmaker Malou Reymann baseerde zich op haar eigen jeugd voor haar speelfilmdebuut A Perfectly Normal Family.

Spil van de film is jongste dochter Emma (Kaya Toft Loholt in een indrukwekkend debuut). In observerende scènes toont Reymann hoe de rimpelingen die voortkomen uit vaders beslissing Emma raken. Zoals wanneer Agnete, zoals vader Thomas nu heet, achteloos opmerkt dat ze niets begrijpt van voetbal, terwijl zij als Thomas degene was die Emma de liefde voor die sport bijbracht.

Het is soms pijnlijk hoe blind Agnete, ondanks haar goede bedoelingen, op zulke momenten is voor de worsteling die Emma doormaakt. Meer dan oudere zus Caro, die vrij mak­kelijk went aan een vader die roze omslagdoeken meebrengt uit Thailand, heeft voetballende tomboy ­Emma behoefte aan een traditionele vaderfiguur. Maar onze ouders zijn zelden de voorbeeldfiguren die we willen dat ze zijn. Vooral niet in de ogen van een puber. En onfeilbaar zijn ze al helemaal niet.

De film gaat met sprongen door de tijd, waardoor de nadruk nooit komt te liggen op de transitie van Agnete. Er wordt vrijwel niets gezegd over haar beweegredenen, en dat is dankzij het spel van Mikkel Boe Følsgaard ook niet nodig. Hij legt als acteur een vrijheid in zijn manier van bewegen als Agnete die alles al zegt. Maar vooral gaat de film voorbij aan elke vorm van morele discussie omdat die voor Emma niet van belang is. En eigenlijk sowieso niet.

A Perfectly Normal Family is licht van toon, maar neemt de perikelen van zijn hoofdpersoon serieus. De ­focus op Emma maakt wel dat de ­andere perspectieven er wat bekaaid vanaf komen, maar Reymanns film is een eerlijke schets van het continue, soms struikelende maar altijd liefdevolle proces van je tot elkaar verhouden als ouder en kind.

A Perfectly Normal Family

Regie Malou Reymann
Met Kaya Toft Loholt, Jessica Dinnage, Mikkel Boe Følsgaard