PlusColumn

Steeds minder mensen om de toekomstige generatie iets bij te brengen

Lorianne van Gelder
Lorianne van Gelder Beeld Linda Stulic
Lorianne van GelderBeeld Linda Stulic

De blonde jonge vrouw oogt wat onzeker. Het is haar eerste keer op de school, ze kent het onderwijssysteem eigenlijk niet. ­

Toch moet ze de hele dag deze groep zes, zeven en acht onderhouden, iets bijbrengen zelfs. Ze is invaller.

Het was de week van de invalleerkracht. Een categorie juffen en meesters over wie het zelden gaat. Een onzichtbare groep ook, want zonder vaste school, zonder vertegenwoordigers, zonder eigen klas en kinderen.

Als ik denk aan de invallers die ik als kind had, zie ik altijd dat onhandige voor me. Het ongemak van de eerste werkdag. Soms de totale desinteresse. Voor een klas waar je niet elke dag voor staat, heb je veel minder te verliezen, maar dat geldt voor de kinderen net zo goed.

Op de middelbare school was het bijkans nog erger. Iedereen die nieuw was, en zeker degenen die er maar voor even waren, kreeg het meedogenloos te verduren. De invaldocent Engels in de derde klas moet een trauma aan ons hebben overgehouden toen we de deur met een bezem barricadeerden. Gewoon omdat het kon.

En toch zijn invallers onmis­bare schakels in de wereld van school. Ben je als callcenter­medewerker, accountant of ­reclamemaker ziek, dan is dat jammer, komt het werk niet af, maar is er geen man overboord. Heeft de juf griep, dan hebben achtentwintig kinderen en hun ouders een probleem. Van de weeromstuit durven sommigen juffen en meesters zich ­nauwelijks nog ziek te melden.

Vervanging vinden is niet makkelijk, bleek afgelopen week. Negentig procent van de schoolbesturen in het land heeft moeite een invaller te regelen. Dat ligt volgens sommigen aan de flexwet, maar een veel groter probleem is dat er gewoon te weinig mensen zijn die willen lesgeven, vast of als invaller.

Laten we daar toch even bij stilstaan.

Steeds minder mensen willen lesgeven. Steeds minder mensen zijn er om de toekomstige generatie iets bij te brengen.

Wie moet invallen voor ondankbare kinderen, wie dag in dag uit zeurende ouders over de vloer heeft en wie voortdurend wordt afgerekend op cijfers, heeft ook een rotbaan.

Als we niet nog meer non-­existente invallers voor de klas willen, moet leraar het aller­tofste beroep worden dat er ­bestaat. Dat gaat gewoon om een fijn salaris, een beetje dankbaarheid en wat onafhankelijkheid. Hele normale dingen eigenlijk.

En dan zul je zien: wil ook ineens iedereen invaller worden.

Lorianne van Gelder (1984) is verslaggever en onderwijsspecialist bij Het Parool. In haar column schrijft ze over onderwijs en opvoeding. Reageren? lorianne@parool.nl.

Meer over