Han Lips

Het decolleté van Sophie Hilbrand redde de avond van de Loeki niet

Han Lips
Sophie Hilbrand Beeld AvroTros
Sophie HilbrandBeeld AvroTros

Sophie Hilbrand had nog zo haar best gedaan om iets van de avond te maken. Decolleté hier, asymmetrisch kapsel daar, maar het kon de avond van de Gouden Loeki niet redden. Het programma van de prijsuitreiking stak scherp af tegen de creativiteit van de reclamebureaus.

Toch zat de Gashouder vol en klapten de reclamejongens en -meisjes enthousiast mee. Behalve toen het winnende bureau Selmore (van de reclame 'Buddyhond') opriep tot een applaus voor 'twee belangrijke wezens in onze samenleving': militairen en de politieagenten. 'Omdat zij onze samenleving veilig houden en maken.'

Het is een originele wending in zo'n speech. Maar het bleek ook een te controversiële, met de recente beelden van agenten die excessief geweld gebruiken in de VS of, langer geleden, misstanden in de Abu Ghraibgevangenis.

Niet dat de speech de feestelijk bedoelde avond bedierf, want het kwam nooit los. De korte interviews waren te plichtmatig en 'tafelheer' Lode Schaeffer wist de boel als reclamegoeroe niet naar een hoger niveau te tillen. Met als grootste dooddoener dat het achteraf altijd makkelijk is om het succes van een reclame te verklaren.

In die zin is de uitreiking van de Loden Leeuw door 'Radar' amusanter. Volgens Antoinette Hertsenberg en haar collega's wekten de broers Coronel de meeste irritatie op 'met de respectloze wijze waarop ze een bibliotheek binnenscheuren'. Om die reclame kan Lips nou juist keer op keer lachen.

Han Lips is televisierecensent bij Het Parool.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen of mail naar h.lips@parool.nl.

Meer over