Nieuws

Twintig weken wachten op een rijexamen: kalender van het CBR zit ramvol

De wachttijd voor een rijexamen bij de CBR-locatie in Amsterdam is opgelopen tot negentien weken. Rijschoolhouders boeken maanden vooruit en plannen van leerlingen vallen in duigen. ‘Ik wil mijn rijbewijs om zelf mijn familie op te halen uit Oekraïne.’

Gijs Verhoef
Rijscholen vragen bij de eerste les al een examen aan. Beeld ANP / Dingena Mol
Rijscholen vragen bij de eerste les al een examen aan.Beeld ANP / Dingena Mol

De wachttijd in Amsterdam is hoger dan het landelijke gemiddelde van zestien weken, door een tekort en uitval van examinatoren. Het CBR wil ingrijpen bij wachttijden tussen de veertien en de twintig weken, aldus een woordvoerder. “We overwegen noodmaatregelen om het aantal examens te verminderen.” Het gaat dan bijvoorbeeld om het verhogen van de examenleeftijd en het schrappen van tussentijdse toetsen en faalangstexamens.

Rijinstructeur Selah Bamerny (51) van Rijschool Noord vindt de noodmaatregelen onverstandig. “Het CBR moet zorgen voor meer vestigingen en meer personeel. Je kunt niet telkens als het druk wordt de leeftijd verhogen en als het rustiger is de leeftijd verlagen. Daarnaast vinden veel leerlingen de tussentijdse toets een prettige manier om hun angst voor het examen te verminderen.”

Eerste les

Normaal gesproken plannen rijscholen het examen pas als een leerling daar klaar voor is. Nu vraagt Bamerny al een examen aan zodra een leerling de eerste les rijdt. Zelfs dan zijn leerlingen vaak al een aantal weken klaar met lessen voor hun examen. Bamerny raadt zijn leerlingen dan aan om het lessen te pauzeren. “Anders blijven ze betalen en dat willen veel mensen niet.” Er zit ook een nadeel aan deze tactiek: “Als ze het rijden daarna oppakken moeten ze weer inkomen en hebben ze extra lessen nodig.”

Moestafa Sungur (54), instructeur bij Rijschool Moesje, vindt het gek dat zeventienjarigen sinds een aantal jaar examen mogen doen. “Er komen duizenden examenkandidaten bij terwijl het personeel bij het CBR gelijk blijft.” Toch vindt hij het verhogen van de leeftijdsgrens geen optie: “Je kunt ze niet opeens buitensluiten. Veel rijscholen hebben een grote groep leerlingen van deze leeftijd.”

Tegenover het schrappen van de faalangstexamens staat Sungur ook negatief. “Leerlingen doen die examens niet voor niks. Deze mensen zullen eerder zakken bij het afrijden.”

9-tot-5-organisatie

Maaike Pas (39) van rijschool Meteoor beveelt een tussentijdse toets altijd aan. “Onlangs stond nog in het nieuws dat de kwaliteit van rijopleidingen beter zou moeten. Dan moet je niet de tussentijdse toets schrappen. Dat is juist een goede voorbereiding.”

Het echte probleem zit volgens Pas in het personeelstekort en het aantal examenmogelijkheden bij het CBR. “Het CBR is een 9-tot-5-organisatie, maar zou de tijden moeten verruimen en vaker op zaterdagen examens moeten afnemen.”

‘Ik wil volledige vrijheid om naar Oekraïne te gaan’

Anna (33, achternaam bekend bij de redactie) heeft familie in Oekraïne. “In zo’n situatie wil je volledige vrijheid hebben en ernaartoe kunnen gaan. Het plan was om in maart mijn rijexamen te doen. Dan had ik zelf mijn familie op kunnen halen. Ik ben in september begonnen met rijlessen. Toen moest ik eerst mijn theorie-examen halen voordat ik een praktijkexamen kon inplannen. Het duurde vier maanden voor er plek was. In januari kon ik een praktijkexamen inplannen voor eind juni. Twee neven en een nichtje zitten in Kiev. Zij kunnen daar nu niet weg. Zodra het kan ga ik ze halen.”

‘Ik ga nu even minder vaak lessen’

“Voor werk is het handig zijn als ik een rijbewijs zou hebben.” Jack Reeves (18) is hovenier en is sinds augustus vorig jaar bezig met rijlessen. Augustus dit jaar mag hij pas examen doen. “Ik ga nu minder vaak lessen zodat ik straks geen extra lessen nodig heb. Al mijn vrienden hebben al een rijbewijs en het is wel fijn als ik straks ook zelf kan rijden.”

Meer over