Ondergrondse fietsenstalling moet Leidseplein nieuwe allure geven

De ondergrondse fietsenstalling op het Kleine-Gartmanplantsoen is al een eind op streek. Het Parool nam − met helm en mondkapje − een voorproefje.

In de nieuwe ondergrondse fietsenstalling is plek voor 2000 fietsen.Beeld Nosh Neneh

De wanden zijn geslagen en het dak zit erop. De stalling is de laatste fase van de vernieuwing van het Leidseplein en Kleine-Gartmanplantsoen dat een levendige plek met allure moet worden.

“We wilden net als bij de aanleg van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn de Amsterdammers een voorproefje geven, maar wegens corona lukte dat niet,” zegt Marieke Nonhebel, omgevingsmanager van de gemeente Amsterdam.

De bouw begon in 2018 met het ontwerpen van een 2000 vierkante meter grote fietsenstalling en het bouwrijp maken van de grond. William de Graaf, projectleider van Ballast Nedam, noemt het werk een ‘uitdaging’. “Het was een gepuzzel om het bouwterrein op dit kleine oppervlakte midden in het centrum in te richten. We moesten rekening houden met de tram, die op een paar dagen na, de hele tijd heeft door kunnen rijden, en met de horeca vlak naast de bouwput.”

Bouwput

Een bouwtrap leidt naar de zanderige bodem van de vijf meter diepe bouwput waar bouwvakkers druk bezig zijn met laswerkzaamheden, het afgraven van grond en het weghalen van tijdelijke betonnen palen. Met een machine met grote hydraulische sloophamer worden de tijdelijke betonnen zuilen met een oorverdovend geluid verwijderd. Ook de in- en uitgang moet nog worden aangelegd.

Beeld Zwarts & Jansma Architecten

Op het Leidseplein en Kleine-Gartmanplantsoen stonden doorgaans, zo blijkt uit tellingen van de gemeente, zo’n 3500 fietsen geparkeerd. Dat moet straks verleden tijd zijn. Naast de 2000 plekken in de stalling, zijn her en der nog enkele parkeerplekken te vinden, zoals voor de ingang van het Barlaeus Gymnasium en op het Raamplein.

De zogeheten Paradisofietsenkelder zal verdwijnen. Voor De Melkweg wordt op palen een nieuwe houten stalling gebouwd waar plaats is voor zo’n 500 fietsen. “Fietsen die nog ergens los worden gestald, worden straks weggehaald,” zegt Nonhebel.

De fietsenstalling zal straks bewaakt worden. Uit de artist impression blijkt dat het er ongeveer gaat uitzien als de fietsenstalling onder het Beursplein. Er komen dubbele fietsenrekken. De eerste 24 uur is gratis, daarna is het betaald parkeren.

Boomeilanden

Op het Kleine-Gartmanplantsoen, dat net als het Leidseplein met natuursteen wordt ingericht, komen vier kleine boomeilanden met bankjes. Naast de fietsenstalling komt een groot boomeiland in de vorm van een driehoek. De veertig bronzen hagedissen van kunstenaar Hans van Houwelingen die thans worden opgeknapt, komen ook weer terug.

De 2000 vierkante meter grote stalling is in het voorjaar van 2021 gereed. “Het Barlaeus zal overdag de grootste gebruiker worden. ’s Avonds zullen er vooral fietsen staan van het uitgaanspubliek,” zegt Nonhebel.

Beeld Zwarts & Jansma Architecten
Meer over