Honderden lokale politici sturen brandbrief over ov: ‘Verder bezuinigen is geen optie’

Wethouders, raadsleden, gedeputeerden en statenleden uit heel Nederland roepen met een brandbrief in de Volkskrant het kabinet op om verschraling van het openbaar vervoer te voorkomen en de vangnetregeling te verlengen. Er dreigt komend jaar een bezuiniging van 20 tot 30 procent op het ov.

Het Parool
In coronatijd kregen ov-bedrijven een compensatie van zo’n 93 tot 95 procent voor de veel lagere reizigersaantallen. Beeld Marc Driessen
In coronatijd kregen ov-bedrijven een compensatie van zo’n 93 tot 95 procent voor de veel lagere reizigersaantallen.Beeld Marc Driessen

‘Het kabinet staat op het punt om noodlijdende vervoersbedrijven in het ov niet langer te steunen,’ schrijven de politici. ‘Het gevolg is dat in 2023 20 tot 30 procent van het ov geschrapt dreigt te worden.’ De brief is ook ondertekend door verschillende Amsterdamse raadsleden en stadsdeelcommissieleden, onder wie Itay Garmy (Volt), Daan Wijnants (VVD), Zeeger Ernsting (GroenLinks), Elise Moeskops (D66), Farley Asruf (PvdA) en Remine Alberts (SP).

De vervoersbedrijven krijgen tot eind dit jaar coronasteun om het verlies aan inkomsten door het sterk gedaalde aantal reizigers op te vangen. Het aantal reizigers halveerde de afgelopen twee jaar. Lokale overheden konden dankzij de coronasteun ruim 90 procent van hun ov-netwerk in stand houden. Verantwoordelijk staatsecretaris Vivianne Heijnen liet onlangs weten de regeling niet te willen doorzetten.

‘Vervoersbedrijven hebben minimaal een half jaar nodig om bezuinigingsmaatregelen door te voeren’, waarschuwen de lokale politici in de brief. ‘Daarom is er uiterlijk eind juni 2022 uitsluitsel nodig over hoe we het ov in 2023 laten rijden. Zonder duidelijkheid zijn de bedrijven genoodzaakt om afschaling voor te bereiden.’

‘Afbraak van het ov is voor ons als lokale en regionale bestuurders en volksvertegenwoordigers niet uit te leggen’, schrijven de politici. ‘De verontwaardiging in onze regio’s is nu al groot. Verder bezuinigen is geen optie.’

‘Alles voor niets geweest’

De Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst onderhandelt deze week met het kabinet over de voorgenomen bezuiniging. Volgens de wethouder kan de verschraling van het ov-netwerk betekenen ‘dat metro’s ’s avonds niet meer rijden, er minder bussen rijden naar de randen van de stad en dat tramlijnen geschrapt worden,’ zei ze twee weken geleden in Het Parool.

Tijdens de coronaperiode is er volgens Van der Horst door alle partijen heel hard gewerkt om bussen, trams en metro’s in de stad overeind te houden. “Maar als de kraan volgend jaar wordt dichtgedraaid, terwijl het aantal reizigers nog niet op het oude niveau is, is dat allemaal voor niets geweest,” zei ze.

Eerder deze maand zei het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) te verwachten dat het ov in 2023 weer bijna net zo druk zal zijn als voor de pandemie, met een slag om de arm: als de economie een flinke dreun krijgt door de oorlog in Oekraïne, kan het nog tot 2025 duren voordat het openbaar vervoer even druk is als vanouds.

De briefschrijvers bieden donderdag staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Milieu een petitie aan.

Meer over