Nieuws

Honderd extra parkeervergunningen voor bedrijventerrein Schinkel

Op bedrijventerrein Schinkel in Zuid worden nog eens honderd extra parkeervergunningen uitgegeven. Die vergunningen komen bovenop de 250 extra vergunningen die al werden uitgegeven vanwege het op 1 juli wegvallen van het tiencentstarief op het bedrijventerrein.

David Hielkema en Tim Wagemakers
Wethouder Melanie van der Horst. Beeld Jakob van Vliet
Wethouder Melanie van der Horst.Beeld Jakob van Vliet

Lang kon er op bedrijventerrein Schinkel de eerste drie uur voor slechts 10 cent per uur worden geparkeerd, maar vanaf juli moet er overdag 4,50 euro per uur worden betaald. Ondernemers vreesden door het opheffen van het tiencentstarief in grote problemen te komen, omdat door het nieuwe tarief de kosten te hoog oplopen.

Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom eerder al besloten het aantal parkeervergunningen in het gebied tijdelijk te verruimen zodat ondernemers de tijd hebben zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Besloten werd het aantal parkeervergunningen voor het bedrijventerrein tot 650 te vergroten.

Volgens CDA-raadslid Diederik Boomsma staan er desondanks veel ondernemers op de wachtlijst. Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) wil daarom ruimte maken voor nog eens honderd vergunningen. Van der Horst: “Daarmee verwacht ik dat de wachtlijsten verdwijnen.”

Moeilijker bereikbaar

Boomsma werd gesteund door Denk en JA21. Raadslid Kevin Kreuger (JA21), wilde weten hoe hard het plafond van 750 vergunningen nu is. “Wat doe je als er nog drie parkeervergunningen extra nodig zijn?” vroeg hij aan Van der Horst. De wethouder liet weten dat de grens wordt getrokken bij 750 vergunningen, maar dat er wel een klein beetje speling in zit zodat enkele extra vergunningen geen probleem hoeven zijn.

Bedrijventerrein Schinkel ligt tamelijk afgelegen, tussen de Riekerhaven en de A10. Tot 2010 reed er daarom een speciale Schinkelbus, maar sinds die is opgeheven, is het gebied een stuk slechter te bereiken. Het kan nog wel een aantal jaar duren voordat dit probleem is opgelost.

Boomsma: “Ik spreek mensen die uit Diemen komen die er met de auto in tien minuten zijn, terwijl het ze met het ov vijf kwartier kost. En ’s ochtends vroeg is het al helemaal niet te doen met het openbaar vervoer. Tot het ov in orde is moet je als overheid de bedrijven hier helpen in plaats van ze te dwarsbomen.”

Meer over