PlusInterview

Hoeveel stoelen krijgt KLM? Dat bepaalt deze ‘slotcoördinator’

Wie kan er deze zomer wel met het vliegtuig op vakantie en wie niet? Dat is de vraag waarop Hugo Thomassen, managing director van Airport Coordination Netherlands (ACNL), dezer dagen met zijn team broedt. ‘Begin volgende week willen we de uitkomst met de luchtvaartmaatschappijen delen.’

Sander van Mersbergen
Reizigers staan in de rij op luchthaven Schiphol. Wie er wel en niet mag vliegen, bepaalt de ACNL. Beeld REUTERS
Reizigers staan in de rij op luchthaven Schiphol. Wie er wel en niet mag vliegen, bepaalt de ACNL.Beeld REUTERS

ACNL is in Nederland de slotcoördinator. Die bepaalt grof gezegd welke maatschappijen er op Schiphol (en Eindhoven en Rotterdam) mogen opstijgen en landen. Het zijn dan ook de maatschappijen die volgende week door Thomassen en zijn team geïnformeerd worden. Die moeten vervolgens met hun klanten in gesprek. “Wij snappen ook dat mensen die in spanning zitten over hun vakantie zo snel mogelijk antwoord willen,” aldus Thomassen. “Dus we doen ons best dit snel af te handelen.”

Hoe worden de beslissingen genomen?

“We volgen de spelregels die op Europees niveau bepaald zijn. Voor elk winter- en zomerseizoen dienen luchtvaartmaatschappijen bij ons een aanvraag in. Wij bekijken vervolgens welke aanvragen wel worden toegewezen en welke niet. Dat gebeurt onder meer op basis van historische rechten en op regels voor nieuwe toetreders. De slots voor deze zomer zijn in oktober aangevraagd en in november toegewezen. Het aantal aanvragen was destijds al 25 procent hoger dan de capaciteit die Schiphol aan ons had doorgegeven.”

Wat moeten de ACNL nu concreet doen?

“Nu zegt Schiphol tegen ons dat er minder ruimte is dan eerder gemeld. Dus moeten we het aantal plekken terugschroeven. De basisregel is dat dat gebeurt op basis van proportionaliteit. Elke luchtvaartmaatschappij levert per dag ruimte in naar rato van het aantal passagiers die ze die dag eigenlijk zou vervoeren.”

Hoe wordt bepaald welke vluchten doorgaan en welke niet?

“Dat doen wij niet, dat doen de luchtvaartmaatschappijen. Wat wij aan hen meegeven, is een maximaal aantal stoelen per dag. We rekenen met stoelen, niet met vluchten. Het aantal mensen dat vertrekt, bepaalt namelijk de druk op de beveiliging en de bagage-afhandeling. Bovendien kunnen de maatschappijen veel beter zelf inschatten hoe ze het nieuwe maximum vertalen naar hun bedrijfsvoering. Ze kunnen er dan bijvoorbeeld voor kiezen om geen nieuwe tickets meer op een bepaalde vlucht te verkopen, zodat die wel gewoon kan vertrekken.”

Heel Nederland kijkt nu naar de ACNL. Geeft dat extra druk?

“We doen dit met een goed team van vier mensen. Het is gewoon ons werk en zo ervaar ik het ook. Het is natuurlijk niet helemaal een verrassing dat dit eraan zat te komen. Vanaf de meivakantie werd het al enigszins duidelijk. We hebben de afgelopen weken dus al kunnen overleggen met maatschappijen en ook met buitenlandse slotcoördinatoren. Maar wat nu gebeurt, is wel historisch. We hebben eerder de capaciteit moeten beperken, bijvoorbeeld rond een vulkaanuitbarsting of in de periode van 9/11, maar dat het over zo’n lange periode gebeurt, is echt uniek.”

Slotcoördinator Hugo Thomassen. Beeld ANP /  ANP
Slotcoördinator Hugo Thomassen.Beeld ANP / ANP
Meer over