Update

Havenmedewerkers Amsterdam weigeren schip met Russische olie te lossen

Het omstreden schip Sunny Liger met een lading gasolie uit Rusland kan voorlopig de haven van Amsterdam nog niet in. Volgens havenbedrijf Port of Amsterdam hebben maritieme diensten als loodsen en slepers ‘zorgen over de veiligheid’ rond het schip.

Het Parool
In de Amsterdamse haven zou nog altijd Russische olie worden opgeslagen.  Beeld ANP / Bart Stoutjesdijk
In de Amsterdamse haven zou nog altijd Russische olie worden opgeslagen.Beeld ANP / Bart Stoutjesdijk

De nautische diensten en bedrijven in de Amsterdamse haven zijn bang dat de komst van het omstreden tankerschip Sunny Liger tot onveilige situaties kan leiden. Door de publieke commotie over het schip met een lading gasolie uit Rusland zou het bijvoorbeeld kunnen dat mensen rond de sluis gaan hangen of in het water springen, zegt directeur Kees Noorman van het grote bedrijvennetwerk ORAM.

Volgens de belangenbehartiger moet er met dit soort veiligheidsrisico’s rekening gehouden worden bij de afweging of het veilig is om de Sunny Liger de haven in te loodsen. Wat ook speelt is de vraag of havenarbeiders wel zullen meehelpen bij het lossen van het schip. De achterban van Noorman hoopt dat de autoriteiten hiervan goede inschattingen kunnen maken. Dat is volgens hem iets waar de havenmeester over kan oordelen, en als de openbare orde in het geding zou zijn mogelijk ook de burgemeester van Amsterdam.

De gemeente Amsterdam noemt het ‘onwenselijk’ als de Sunny Liger in de Amsterdamse haven de olie gaat lossen. “We staan achter de havenmedewerkers,” aldus een woordvoerder van burgemeester Halsema.

Rond de komst van het schip is ophef ontstaan vanwege de Russische lading, hoewel er geen sancties gelden tegen de onder de vlag van de Marshall Eilanden varende tanker. Vakbond FNV kwam eerder al met de oproep om de Sunny Liger niet te lossen in de Rotterdamse haven om solidair te zijn met havenarbeiders in Zweden. Het schip kon eerder al niet in Zweden terecht. Dat kwam niet omdat de Zweedse autoriteiten het schip weigerden, maar omdat de Zweedse havenarbeiders zich verzetten tegen het aanmeren.

Op zee gedraaid

Later bleek dat de tanker op zee gedraaid was en koers zette in de richting van Nederland. “Momenteel ligt het schip voor de kust voor anker,” vertelt een woordvoerder van het havenbedrijf. Over een mogelijke aankomsttijd heeft ze geen informatie. Ze geeft aan dat het havenbedrijf, de terminals in de haven en de maritieme diensten zaterdagmiddag weer overleg hebben over hoe het nu verder moet met de Sunny Liger.

Het schip zou de olie opslaan bij Evos, een opslagbedrijf in de Amsterdamse Afrikahaven. Dat bedrijf laat aan de NOS weten in afwachting te zijn van het overleg. De woordvoerder geeft aan dat bij het bedrijf nog altijd Russische olie wordt opgeslagen.

Intussen probeert FNV met lobbywerk ervoor te zorgen dat de gemeente zich uitspreekt tegen de komst van het schip en de Sunny Liger definitief de toegang ontzegt. FNV-bestuurder Niek Stam sluit ook niet uit dat er straks een hele mensenmassa op de been kan komen, als het schip toch de haven ingaat. Maar meer wil hij daar niet over zeggen. Hij hoopt dat het zover helemaal niet komt en dat het aanmeren van het schip voorkomen kan worden. “In Rotterdam is het ook gelukt,” benadrukt hij.

Hoekstra

Minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) ging vrijdag in op de komst van het schip. Volgens hem kan het kabinet juridisch niets doen. Het schip is namelijk geregistreerd op de Marshall Eilanden en heeft nooit onder Russische vlag gevaren. Wel wil de minister met de haven kijken ‘of er een mouw aan te passen is’, zodat het schip niet kan aanmeren. De oproep van FNV aan havenpersoneel om niet te helpen bij het aanmeren, noemde Hoekstra daarnaast ‘hartstikke goed’.

Tip Het Parool via Whatsapp

Heeft u een tip of opmerking voor de redactie? Stuur een bericht naar onze tiplijn.

Meer over