Nieuws

Flitsbezorgers komen met gedragscode voor betere band met de buurt

Vier grote flitsbezorgers hebben samen een gedragscode opgesteld waarmee ze conflicten met gemeenten en omwonenden van hun filialen willen voorkomen. Flink, Getir, Gorillas en Zapp hebben de afspraken ondertekend.

Het Parool
null Beeld ANP
Beeld ANP

Bij flitsbezorgers kunnen mensen boodschappen bestellen die vervolgens razendsnel, vaak binnen 10 of 15 minuten, worden afgeleverd. Om dat te kunnen doen, zitten de distributiepunten midden in woonwijken. In die zogenoemde darkstores is verder niets te doen, de ramen zijn afgeplakt en consumenten kunnen niet naar binnen. De bezorgers staan met hun elektrische fiets vaak midden op de stoep te wachten tot ze een opdracht krijgen om iets af te leveren. Vervolgens schieten ze door het verkeer om op tijd bij de bestemming te komen. Dat leidt tot frustratie bij buurtbewoners.

In meerdere gemeenten zijn al maatregelen ingesteld tegen flitsbezorgers. Zo mogen in Amsterdam komend jaar geen nieuwe darkstores worden geopend. Ook gaf de gemeente onlangs opdracht om een darkstore in West te sluiten omdat deze niet in het bestemmingsplan zou passen. De rechter gaf Amsterdam daarin gelijk.

‘Veiligheid hoogste prioriteit’

In de nieuwe gedragscode staan zes uitgangspunten. Zo beloven de vier bedrijven dat ze hun vestigingen ‘met zorg uitkiezen’. Dus komen er geen darkstores ‘in centrale winkelstraten, voetgangerszones of in de nabijheid van basis- of middelbare scholen’. Bezorgers mogen geen overlast veroorzaken en moeten op de stoep ruimte laten voor voetgangers.

Verder zeggen de bedrijven dat ‘veiligheid voor ons personeel en medeweggebruikers onze hoogste prioriteit heeft’. De snelheid van de e-bikes wordt begrensd op 25 kilometer per uur, terwijl elektrische scooters niet harder dan 45 kunnen rijden. Bezorgers krijgen per uur betaald, ze worden niet aangepakt als ze langzaam rijden en niet beloond voor snelheid, aldus de gedragscode.

Flink, Getir, Gorillas en Zapp zeggen ze dat ze voor elke vestiging afspraken willen maken met de betreffende gemeente, bijvoorbeeld over ‘parkeren, bevoorrading en het aangezicht van de vestiging’. Dat geldt ‘voor alle nieuwe vestigingen in Nederland en bestaande vestigingen waar mogelijk’.

Tip Het Parool via Whatsapp

Heeft u een tip of opmerking voor de redactie? Stuur een bericht naar onze tiplijn.

Meer over