Nieuws

Amsterdam komt ondernemers tegemoet: reclamebelasting uitgesteld

Amsterdamse ondernemers en instellingen hoeven ook over de eerste twee maanden van 2022 geen reclamebelasting te betalen. Het is een tegemoetkoming voor de gederfde inkomsten door de aanhoudende lockdown.

Het Parool
Vlaggen van documentairefestival Idfa op het Rokin. Beeld ANP
Vlaggen van documentairefestival Idfa op het Rokin.Beeld ANP

Dat schrijft wethouder Victor Everhardt (Financiën) in een brief aan de raad.

Oorspronkelijk zouden ondernemers, culturele instellingen en andere organisaties vanaf 1 januari 2020 reclamebelasting moeten betalen. Deze maatregel, die miljoenen euro’s oplevert voor de gemeentekas, moet het aanbod van reclame in het straatbeeld binnen de perken houden.

Door de pandemie werd de reclamebelasting al twee keer met een jaar uitgesteld. Nu door de huidige coronamaatregelen de cultuur en horeca tot zeker 25 januari zijn gesloten, wil Amsterdam deze ondernemers opnieuw tegemoetkomen.

Festivalbelasting

Everhardt vindt het momenteel niet gepast dat de gemeente incasseert: ‘In deze periode waarin een aanzienlijk deel van de ondernemers maar beperkt de ruimte heeft om te ondernemen en om inkomsten te genereren,’ schrijft de wethouder.

Al eerder besloot de raad voor heel 2022 geen precariobelasting te heffen, de belasting op terrassen. Ook de invoering van de zogeheten vermakelijkheden-retributie voor evenementen in de openbare ruimte, beter bekend als de festivalbelasting, wordt met een jaar uitgesteld.

Meer over